Wat is dry needling?

Dry needling is een efficiënte methode om myofasciale problematiek te behandelen. Myofasciale problematiek is pijn en stijfheid als gevolg van knopen, ofwel triggerpoints, in spieren. Myofasciale triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier die zorgen voor onder andere; uitstralende pijnklachten, stijfheid en bewegingsbeperkingen.

Dry needling omvat het inbrengen van een ‘droge’ naald in de betrokken spier of spieren. Een droge naald wil zeggen, zonder toevoeging van medicatie. Dry needling is gebaseerd op anatomische en neurofysiologische principes en heeft niets te maken met de klassieke acupunctuur behandelingen. Er wordt dus geen medicatie geïnjecteerd met de naald, er wordt alleen geprikt in het triggerpoint. Het inbrengen van de naald is pijnloos, wanneer de naald bij de triggerpoint komt ervaart men een dof, zwaar gevoel in de spier en eventueel kan ook de herkenbare uitstraling ervaren worden.

Een triggerpoint zorgt ervoor dat in de spier een strakke band ontstaat. Het triggerpoint is het meest pijnlijke punt in deze strakke band. Hierdoor functioneert de spier minder goed, de spier kan minder kracht leveren en kan minder goed op lengte komen. Behalve pijn kan er ook zwakte en spierverkorting ontstaan, hierdoor raakt men beperkt met bewegen.
Deze verkramping verdwijnt wanneer de spiervezels samentrekken. Dit gebeurt door het prikken met een naald in het triggerpoint. Hierdoor wordt een local twitch response (LTR) opgewekt en ontspant de spier zich achteraf. De spierstofwisseling herstelt daardoor en de pijn, veroorzaakt door het triggerpoint verdwijnt.

Het resultaat van dry needling is vaak een snelle en directe pijnvermindering en een verbeterde bewegingsvrijheid van de betrokken spieren en gewrichten. Na de behandeling ervaren de meeste mensen een beurs of spierpijn achtig gevoel in de geprikte spier. Door achteraf goed te blijven bewegen trekt dit gevoel het snelst weg. Een ander voordeel van het werken met een naald is dat de spier veel makkelijker in de diepte, bij de bron van het probleem, kan worden geraakt. Hierdoor kan je een probleem grondiger oplossen en kan je ook op plekken komen die zonder naald niet te bereiken zijn.

Onze werkwijze

Resultaat gericht

Wij stellen onze behandelmethode op uw lichaam af. Er word rekening gehouden dat elk lichaam uniek is en derhalve een unieke behandeling vereist.

Motivatie

We motiveren onze patienten om zo snel mogelijk weer uit de voeten te kunnen. Niemand wil onnodig lang bij de fysio lopen.

Advies / Diagnose

Wij zullen altijd een eigen diagnose stellen. We werken met een aantal gerenommeerde orthopeden waar u, in geval dat nodig is, naar doorverwezen kunt worden.