WAT IS HIGH POWER LASER THERAPIE,

HOE WERKT HET?

Het licht van de laser (sterk energetische lichtbundel) stimuleert de zelfherstellende functies van het lichaam. Wanneer laserlicht (met een bepaalde energie en golflengte) in het aangedane weefsel/cellen komt, worden de mitochondriën gestimuleerd waardoor er meer energie in de vorm van ATP vrijkomt. Deze energie is noodzakelijk om cellen goed te laten functioneren, waardoor ze in staat zijn ontstekingen op te ruimen en herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Het (laser)licht dat de cel binnendringt waardoor dit proces op gang komt heet “fotobiostimulatie”. Dit betekent dat in beschadigd weefsel deze energie gebruikt wordt om de (eigen) celfunctie te normaliseren, schadelijke ontstekingsreacties worden geremd, het
genezingsproces wordt bevorderd en de pijn wordt verminderd.

De doorbloeding wordt gestimuleerd, er komt meer zuurstof en meer voedingsstoffen vrij in de cel en afvalstoffen zullen gemakkelijker worden verwijderd. Het lymfesysteem wordt gestimuleerd voor de afvoer. Het immuunsysteem wordt
versterkt en het bevordert de productie van endorfines (lichaamseigen pijnstilling).

WAT IS HET VERSCHIL MET LOW LEVEL?

(CLASS III) LASER THERAPIE?

Low Level Laser Therapie wordt al langer binnen de pijnbestrijding/fysiotherapie gebruikt. Deze vorm van laser heeft een dieptewerking van enkele millimeters en het effect is vaak kortdurend. De High Power Laser (2,5W en 810 nanometer) komt tot
ongeveer 7 cm diepte en heeft een beter, langduriger en krachtiger effect.

HOE VOELT EEN BEHANDELING MET HIGH POWER LASERTHERAPIE?

High Power Lasertherapie is niet pijnlijk. Er ontstaat in het weefsel warmte door fotobiostimulatie. Dit wordt als aangenaam ervaren. Er ontstaat geen pijn, waardoor in acute (en zeer pijnlijke) situaties lasertherapie een uitkomst is. Direct na de behandeling is er verlichting voelbaar.

WAT ZIJN DE EFFECTEN VAN HIGH POWER LASER THERAPIE?

• ontstekingsremming
  •  pijnverlichting
  •  doorbloedingsverbetering
  •  stimulering van weefselreparatie en celgroei
  •  vermindert littekenvorming en verklevingen
  •  stimulering van wondgenezing
  •  stimulering van het immuunsysteem
  •  verbetering zenuwfunctie
  •  verbetering lymfesysteem

INDICATIES

• peesontstekingen (tenniselleboog, golferselleboog, achillespeestendinitis,
    jumper’s knee, tendinitis in de schouder)
  • hoofdpijn
  • carpaal tunnelsyndroom (CTS)
  • ziekte van Quervain (peesschede ontsteking van de duim)
  • overbelasting/(myofasciale) triggerpoints
  • bulging disc en hernia
  • nekklachten (waaronder ook whiplash)
  • slijmbeursontstekingen (bursitis)
  • gewrichtsontstekingen (o.a. rheumatoide arthritis)
  • hielspoor (fasciitis plantaris)
  • eerste fase (ontstekingsfase) van frozen shoulder
  • neuropathieën
  • pijn en beperkingen tgv artrose
  • zwelling, pijn en ontstekingsverschijnselen na verrekking, spierscheuring,
    verstuiking
  • temporomandibulaire klachten/dysfuncties (kaakklachten)
  • koetsiershand (ziekte van Dupuytren)
  • stimulering van herstel na operaties

CONTRA-INDICATIES

High Power Laser Therapie is een veilige manier van behandelen. Tijdens de behandeling krijgt u een beschermende bril op die voorkomt dat het netvlies van uw oog wordt beschadigd.

Bij zwangere vrouwen wordt de laser niet in het gebied van de baarmoeder toegepast. Ook wordt de laser niet in de directe omgeving van een pacemaker gebruikt of in de omgeving van tumoren.

HOE VAAK MOET IK KOMEN?

Hierop is niet direct een sluitend antwoord te geven. Wanneer de klachten reeds langer bestaan dient u mogelijk een aantal keren vaker (en mogelijk frequenter) te komen. Bij benadering varieert het aantal keer tussen de 3 en 8.

Wanneer uw klachten later terugkomen kan 1 of 2 behandelingen volstaan. Tijdens het eerste consult zal heel waarschijnlijk al duidelijk worden of deze vorm van Lasertherapie iets voor u kan betekenen.

Dit is afhankelijk van de klacht die u heeft. Wanneer er bij u bijvoorbeeld een achillespeestendinitis of bursitis (slijmbeursonsteking) is vastgesteld is er een korte anamnese mogelijk en kan er snel een behandeling worden gegeven en volstaat voor de eerste keer een half uur.

Wanneer u komt met een klacht waarbij er bijvoorbeeld meerdere locaties spelen of waarbij er nog geen goede diagnose is gesteld hebben we meer tijd nodig voor onderzoek en behandeling. Wanneer u van tevoren mailt of belt kan dit bij
benadering worden bepaald.

plek zit). Hierna zal behandeling plaatsvinden.

Er wordt samen met u een behandelplan opgesteld (duur van de behandeling, frequentie en bij benadering het aantal keer) en een nieuwe afspraak wordt gepland.

Laserbehandeling

Pijnverlichting

Efficiente werking voor pijnverlichting.

Specifieke aanpak

De behandeling word van a tot z gepland

Veilig

De behandeling is 100% veilig. Tijdens behandeling krijgt u een speciale bril om uw ogen te beschermen.

Immuniteit

Traint het immuniteitsysteem